HUISWERK

In de online-serie HUISWERK presenteren we om de week op zondagochtend een nieuw concert. Via het Batavierhuis naar jouw huis!

HUISWERK

Het Batavierhuis presenteert HUISWERK in samenwerking met classicnl

BATAVIERHUIS X CLASSICNL

In oktober 2020 bestond het Batavierhuis één jaar. Om dit ook buiten Rotterdam te vieren, is het Batavierhuis een samenwerking aangegaan met radiostation classicnl. Speciaal voor deze samenwerking hebben de musici uit het Batavierhuis de concertreeks HUISWERK opgenomen. Hiervoor zijn nieuwe werken gecomponeerd, worden klassieke werken in een ongewone uitvoering gespeeld en zijn er verrassende nieuwe ensembles samengesteld.

Op zondag 25 oktober 2020 is de aftrap geweest van de online concertserie HUISWERK, te beluisteren op de website van classicnl en op deze pagina van het Batavierhuis. De 10-delige videoserie + een bonusconcert presenteerde om de week op zondagochtend een concert waar klassieke muziek op een eigentijdse manier wordt geïnterpreteerd. Op deze manier geeft classicnl een podium aan hedendaags talent en kan een jong publiek gericht worden aangesproken.

Je kunt ze hier nog eens luisteren.

Hallo daar, huisgenoot!

HUISWERK NR 11

HUISWERK NR. 11 (Bonus)

Concert nr. 1: ALBERTINE

Yanna Pelser (artiestennaam Albertine) is een van huis uit klassiek altvioliste die zich al improviserende heeft verdiept in wereldmuziek, folk en jazz. Door het improviseren ontdekte ze dat haar stem goed mengt met de altviool, en sindsdien staat ze bekend om de strijker die speelt en zingt tegelijk. Ze groeide uit tot een liedjesschrijfster die zichzelf begeleidt op altviool en piano. Haar liedjes gaan over de ondraaglijke lichtheid van het bestaan, (weder)geboorte en dood, overpeinzen en kunnen loslaten, weer kind willen zijn, kortom, dingen waar we allemaal weleens mee zitten…

Componist & Titel:
Yanna Pelser
-Diary (piano en zang)
-What If You Were The Moon? (altviool en zang)
-Vrije improvisatie (altviool en zang)

Musicus:
Yanna Pelser

Concert nr. 2: Círculo, ancestro y Niño

When there is no nation, no time, no measure,
No convention, no space, nor censorship,
Gravity seems like bringing us together.

Home makes a center,
--our weight—
holding us in the Void.

There is a child that never grows,
And an ancestor that never dies.

Componist & Titel:
Laia Escartin
-Círculo, ancestro y Niño

Musicus:
Laia Escartin, zang en viool

Concert nr. 3: Gambits

Het stuk 'Gambits' is een voortgang/postlude op de vorige compositie genaamd 'relenting', die het Pelser-Cabrera duo opnam voor Huiswerk. 'Gambits' is een energieker stuk, kijkend naar tempo en ritmiek, wat de energie, chaos en ravage van deze tijd/pandemie representeert. Het eerste deel, 'Relenting' was in tegenstelling rustiger van aard wat laat zien hoe we met de startende pandemie om ons heen omgingen: We gingen terug naar ons innerlijke zelf.

Componist & Titel:
G. Cabrera
- Gambits

Musici:
Gustavo Cabrera, viool
Yanna Pelser, altviool

Concert nr. 4: Balancer

In deze uitdagende tijd zingt het lied 'Balancer' over het spanningsveld tussen het loslaten van grijpen naar vastigheid en het durven balanceren op onzekerheid. Zangeres/songwriter Nele Mennes, arrangeur Gustavo Cabrera en hun ensemble zoeken die tensie op door dit crossover-muziektheaterstuk uit te voeren met lyrisch strijkkwartet enerzijds en de eigentijdse sound van drums, bas en synths anderzijds. Deze kersverse samenwerking doet je hopelijk even enerverend ongebalanceerd voelen!

Componist & Titel:
Nele Mennes (song) / Gustavo Cabrera (arrangement)
-Balancer

Musici:
Nele Mennes, zang, synths
Gustavo Cabrera, viool
Hadewijch Hofland, viool
Anne Bakker, altviool
Lucija Gregov, cello
Daniel de Boer, bas
Willem Romers, drums

HUISWERK NR 10

Classic Clariccordian Clash

Het in 2019 opgezette Khaer Duo bestaat uit de unieke combinatie van basklarinet (Ken Kunita) en accordeon (Helena Sousa Estévez). Het Khaer Duo was semi-finalist bij de Dutch Classical Talent in 2020. Het flexibele dynamische bereik en unieke timbre van de twee instrumenten biedt de muzikanten de mogelijkheid om rijke muzikale expressies die niet gebonden zijn aan de traditionele kamermuziek, te onderzoeken.
Zo zoeken ze bewust de sonoriteit in de niet-karakteristieke Penderecki compositie Three Miniatures for Clarinet and Piano op en ontdekken daarbij dat de atmosfeer – hoewel niet geschreven voor deze instrumentatie heel goed past bij het duo. Voor The Elements - Earth (orgineel geschreven voor accordeon en saxofoon) hebben zij contact opgenomen met de componist Mikołaj Majkusiak zelf voor een nieuw arrangement, welke het uiterste vraagt van beide instrumenten. Terwijl het dynamische ritme en de melodie van Sonatina for Clarinet and Piano – geschreven door Academy Award Winnaar Malcolm Arnold, die verantwoordelijk was voor de muziek van ‘The Bridge on the River Kwai’ – juist weer heel mooi past binnen de instrumentatie van Duo Khaer.

Componist & titel:
Krzysztof Penderecki
-Three Miniatures for Clarinet and Piano
1. Allegro
2. Andante cantabile

Mikołaj Majkusiak
-The Elements - Earth

Malcolm Arnold
-Sonatina for Clarinet and Piano

Musici:

Ken Kunita – basklarinet
Helena Sousa Estévez - accordeon

HUISWERK NR 9

Valentine’s Day For Four

Ezthetic vormt zich rondom drummer/componist Jens Meijer (winnaar Sena Gouden Slifje 2020/2021). De formatie, die zich sterk laat inspireren door hedendaagse Scandinavische jazzmusici als Thomas Strønen, Mats Eilertsen en Trygve Seim, speelt originele composities die zich van minimalistisch tot breed uitgesponnen ontplooien. Dit zorgt voor een zeer uitgesproken benadering van de muziek, waarmee de band een sterk eigen geluid waarborgt. Daarnaast zijn alle individuele bandleden tevens actief als bandleider met hun eigen projecten, hiermee heeft iedereen in de band een sterke muzikale persoonlijkheid ontwikkeld. Binnen Ezthetic levert dit spannende improvisaties en vloeiende interplay op.

De inspiratie, de uitgesproken benadering en sterke muzikale persoonlijkheden zorgen voor een band met een unieke cross-genre-stijl die via ongebruikelijke texturen en ritmes, verfrissende en pakkende muziek brengt.

Componist:
Prashant Samlal
-Simple Dark

Jens Meijer
-Glaswol

Stef Joosten
-Mountain Oak

Musici:

Jens Meijer – drums
Jesse Schilderink – tenor sax
Stef Joosten – bas
Prashant Samlal - gitaar

HUISWERK NR 8

No Accordion for Old Men

Muzikant en componist Simone Bottasso mengt zijn van oorsprong Italiaanse volksmuziek met zoveel mogelijk genres. Daarbij zet deze muzikale alleseter zijn verbeeldingskracht maximaal in om muziek te ontwikkelen waarbij hij ook zichzelf verrast.

“No Accordion for Old Men” gaat over de wederkerige verbinding tussen de klassieke - en de Europese Traditionele muziek. Over hoe High-Art muziek zichzelf voedde met liederen van de arbeidersklasse, de simpele dansmuziek, die op haar beurt weer een imitatie of vermomming maakte van wat ze per ongeluk in het theater of de kerk hoorde.

Drie nummers stijgen op uit een oude stoffige koffer (stond ze wellicht vergeten op de Batavierzolder?) en één nummer om mee vooruit te kijken. Luister naar de eerste schreden van een nieuwe audiovisuele “comprovisation” voor zang, hoorn, drums en elektrische gitaar, uitgevoerd met 3 Batavieren en met het sound-design van Simone Sims Longo.

Componist:
J.S. Bach
- Gavotte (from English Suite III, BWV 808)

Duo Bottasso
-Reina

Traditional
-Polska

Simone Bottasso
-Harmony

Musici:

Simone Bottasso – trekharmonica

Harmony:
Nele Mennes - zang
Romain Bly - hoorn, kick drum
Jelle Roozenburg - electrische gitaar
Simone Sims Longo - sound-design

HUISWERK NR 7

Glass on Wood

Havelok is een slagwerkgroep met grote ambities. De komende jaren komen deze tot uiting in cross-over projecten met andere kunstvormen, waarbij het publiek kan ervaren wat er allemaal bestaat op het gebied van slagwerk. Ze hebben werkelijk een hele waslijst aan ideeën die in de wachtrij staan om gerealiseerd te worden.

Niet zo gek wanneer je bedenkt dat Emilio Saura Jiménez, Niek KleinJan, Niels Verbeek en Antonio Gutiérrez Rubio elk hun eigen specialisatie hebben op het gebied van slagwerk. In november 2020 hebben zij hun krachten gebundeld in een stichting en daarmee het startschot gegeven om hun dromen waar te maken.

In deze sessie, speciaal gemaakt voor HUISWERK, vertalen ze twee piano werken - "Opening" en "Mad Rush" van Philip Glass - naar melodische slagwerkinstrumenten. Om maar alvast een sneak peak te geven...

Componist:
Philip Glass
-Opening
-Mad Rush

Musici:

Opening:
Emilio Saura Jimenez: Marimba (hoog)
Niels Verbeek: Vibrafoon
Niek Kleinjan: Gestemde gongs
Antonio Gutierrez Rubio: Marimba (laag)

Mad Rush:
Emilio Saura Jimenez: Marimba (hoog)
Niels Verbeek: Steeldrum, gestemde gongs
Niek Kleinjan: Gestemde gongs, Vibrafoon, Crotales
Antonio Gutierrez Rubio: Marimba (laag)

HUISWERK NR 6

Dialogue for piano and saxophone

De titels van de vier composities verraden de inspiratie voor de improvisaties en conversaties in de muziek van duo Van den Berg/Van der Duim. Elke compositie deelt een ervaring of gevoel. Loek van den Berg en Daniel van der Duim wisselen atmosferische stukken, grooves, lyrische melodieën, jazz en klassiek geïnspireerde harmonieën af met gedurfde nieuwe richtingen die nodig verkend moeten worden. Deze vier stukken zijn onderdeel van hun aankomend album Duologue, waarbij alles draait om de dialoog tussen piano en saxofoon.
Geef je over en geniet!

Componisitie:
Loek van den Berg
-Take a Shine

Daniel van der Duim
-Winter
-Liber
-Saudade

Loek van den Berg, alt- en sopraansaxofoon
Daniel van der Duim, piano



HUISWERK NR 5

All the way to India and back again

Aura Rascón is als fluitist geworteld in zowel de westerse als de Noord-Indiase klassieke muziek. Ze presenteert twee van haar originele, op Indiase Raga gebaseerde, composities voor ensembles, waarbij ze een persoonlijke vertaling van de modale wereld van de Hindoestaanse klassieke muziek naar de westerse kamermuzieksetting maakt. Het 'Marwa-trio', is oorspronkelijk bedacht voor drie bansuri's. Voor deze speciale gelegenheid gepresenteerd in een op zichzelf staande metaal-, houtblazers- en elektronicacombinatie met collega-Batavieren: Romain Bly en Loek van der Berg. Het stuk is gebaseerd op een grafische partituur die de ontwikkeling van de hexatonische Raag Marwa, die normaal gesproken in Indiaas perspectief als monofoon wordt ingezet, nu omzet tot een polyfone verkenning van de improvisatorische structuur met drie stemmen.

Maha Sagar' (grote oceaan) duikt metaforisch in de kracht van het water. Een natuurelement dat zo subtiel kan zijn als een sneeuwvlok, delicaat als een druppel, of zo intens en dramatisch als de onstuimige golven van een oceaan. Muzikaal gezien is het stuk een nauwgezette analyse van de pentatonische Raga Durga vanuit al zijn harmonische mogelijkheden, waarbij het solistische perspectief van de Hindoestaanse klassieke muziek wordt vertaald in een ensemblestuk dat verschillende sonische lagen, landschappen, stemmingen en kleuren uitgraaft.

Musici:
Marwa trio (trio):
- Romain Bly - tuba, trompet, electronica
- Loek van den Berg - klarinet
- Aura Rascón - bansuri

Maha Sagar (quintet):
- Rowan de Vos - piano
- Lucija Gregov - cello
- Ken Kunita – basklarinet
- Ruven Ruppik - percussie
- Aura Rascón - bansuri

Componist

Aura Rascón
- Marwa trio
- Maha Sagar

HUISWERK NR 4

Sunday Morning Violin Jam

Improviseren! Dat doen klassiek geschoolde musici eigenlijk niet. “Maar waarom niet?”, denkt Hadewijch Hofland, “En wat gebeurt er als ík dat wel doe? Helemaal open beginnen en kijken wat er gebeurt, puur op intuïtie.” In haar zoektocht naar haar eigen weg in de muziek wil Hadewijch dit al heel lang proberen. Topvioliste Merel Vercammen improviseert al langer en is daardoor zowel haar inspiratiebron, als ook haar eerste zetje in de rug. Luister maar.

Musici:
Hadewijch Hofland – viool
Merel Vercammen – viool


HUISWERK NR 3

Bonsai Organ Music

Bonsai Panda vertegenwoordigde het Gergiev festival op First steps [een klein coronaproof festival ontstaan uit een Rotterdamse krachtenbundeling van meerdere getroffen festivals]. Zij kregen daarbij de Laurenskerk als locatie toegewezen, zochten de samenwerking met organist Matthijs van der Wilt en schreven speciaal voor dit concert twee nieuwe composities voor band, orgel én kerk. De samenwerking met Matthijs vraagt duidelijk om meer moois in de toekomst. Nu biedt de samenwerking van het Batavierhuis en classicnl Bonsai Panda de kans om de twee nieuwe stukken vast te leggen. Wat natuurlijk alleen kan als dat ook in de Laurenskerk wordt opgenomen. We zijn directeur Frank Migchielsen van de Laurenskerk dan ook zeer erkentelijk dat hij de kerk hiervoor beschikbaar heeft gesteld!

Compositie:
Jelle Roozenburg - Tragedione del Mascopone
Louk Boudesteijn - Laurenskoraal

Musici:
Matthijs van der Wilt - orgel
Jelle Roozenburg - registrant
Louk Boudesteijn – trombone
Jesse Schilderink – tenor saxofoon
Romain Bly – hoorn en trompet
David Kweksilber – basklarinet
Jos Tobé - drums


HUISWERK NR 2

Chamber Jazz for breakfast

Saxofoniste Kika Sprangers en pianist Robert Koemans spelen in duo elkaars composities. In de verschillende stukken klinken open soundscapes, melancholische melodieën en interactieve improvisaties met invloeden uit de klassieke muziek. Jazz in kleine bezetting die af en toe bijna als kamermuziek klinkt.

Kika Sprangers
- Lumen

Robert Koemans
- Reprise
- Sarabande
- Rona

HUISWERK NR 1

An overture across five floors

Één jaar geleden opende het Batavierhuis haar deuren voor zowel het muzikale toptalent van Rotterdam als voor haar publiek. Iedereen die sindsdien het geluk heeft gehad om een concert in ons huis bij te wonen weet dat het gebouw resoneert van de culturele en artistieke diversiteit. Of je voorkeur nu uitgaat naar de westerse klassieken, eigentijdse composities, crossovers tussen jazz-klassiek, Indiaas-Jazz-Klassiek, electronica... al deze stijlen – en meer – bewonen ons huis.
En we doen niets liever dan op zondagochtend ons HUISWERK met jou delen.

De ouverture van onze HUISWERK-serie neemt, via zeven stukken, je oren mee langs de verschillende kamers in ons huis, van de concertzaal op de begane grond, via de vergaderzaal een verdieping hoger, naar de zolderverdieping op de vijfde. Geniet en luister naar de samensmelting in de ouverture of van alle zeven stukken los van elkaar inclusief intro interviews met de muzikanten zelf.

Achter de schermen van HUISWERK NR 1

KEN & MATTHIJS

De muziek van François Rasse wordt gekenmerkt door zijn passie en liefde voor de menselijke stem, wat zich vertaalt in een zeer lyrische uitdrukking. ‘Lied’ vertegenwoordigt een moment van rust en bezinning in elk concert en vormt een essentieel onderdeel van het repertoire voor alle basklarinettisten.

François Rasse – ‘Lied’

Ken Kunita, basklarinet
Matthijs van Wijhe, piano

GUSTAVO & YANNA

Het duo Pelser-Cabrera vertolkt Gustavo's compositie ‘Relenting’ voor viool en altviool. Het is een weergave van de gemoedstoestand die men doormaakt in deze onzekere tijden. Dit inspireert tot harmonische botsingen, sombere tonen en dynamische verrassingen. De kleine akoestische setting brengt een intiem effect op de luisteraar teweeg.

Gustavo Cabrera – ‘Relenting’

Gustavo Cabrera, viool
Yanna Pelser, altviool

COAL HARBOUR XS

Coal Harbour speelt in extra kleine bezetting een bewerking van het 'symphonisch gedicht voor strijkers' Metamorphosen van Richard Strauss. Het stuk heeft verdriet en hoop in zich, gevoelens die in deze verkorte versie voelbaar zijn. Het is bewerkt door jazz pianist Robert Koemans die het heeft gecondenseerd naar 3 instrumenten.

Richard Strauss – ‘Metamorphosen’. Gearrangeerd door Robert Koemans

Coal Harbour XS:
Robert Koemans, piano
Thomas Pol, contrabas
Willem Romers, drums

SIMONE & SIMONE

De twee Simone’s van het huis spelen een Bach-stuk voor orgel, gearrangeerd voor trekharmonica en bandoneon. Het is een 2-stemmig koor: het eerste is vrij en met dwalende melodieën, een typisch Italiaans contrapunt, het tweede is een strikte canon, uit de protestantse traditie. Deze instrumenten zijn niet bedoeld om klassieke muziek te spelen, maar in dit meesterwerk worden de trillingen en de warme dynamiek van hun geliefde balginstrumenten versterkt.

Johann Sebastian Bach – ‘Ach Gott und Herr’. Gearrangeerd door Simone Bottasso

Simone Bottasso, trekharmonica
Simone van der Weerden, bandoneon

AURA & BATAVRIENDEN

'Jait at a trotting gait' brengt Raga gebaseerde muziek (traditioneel solo gespeeld) en Hindoestaanse klassieke elementen naar de westerse hedendaagse kamermuziek. Dit stuk is gebaseerd op Raag Jait, en gaat van een meditatieve alap-improvisatie naar een meer speelse ritmische weergave van typische Indiase klassieke muziekelementen met melodische lijnen. Hierin vind je ritmische vraag-antwoord-wisselwerking, korte solo's en chakrada tihais in combinatie met een harmonische westerse benadering.

Aura Rascón – ‘Jait at a trotting gait’

Aura Rascón, bansuri (Indiase bamboefluit)
Jelle Roozenburg, elektrische gitaar
Jens Meijer, drums
Jesse Schilderink, bariton saxofoon
Nele Mennes, zang
Loek van den Berg, klarinet
Niels Verbeek, marimba
Lucija Gregov, cello
Ken Kunita, basklarinet
Romain Bly, hoorn
Simone Bottasso, trekharmonica en dwarsfluit
Ildo Nandjo, contrabas

BONSAI STRING QUARTET

GO INDIE staat voor het omarmen van de traditie van het strijkkwartet en tegelijkertijd het openbreken en herzien ervan. De combinatie met de beats en sounds van Jimmi Jo Hueting geeft het geheel een eigentijds geluid. GO INDIE = Go Independant als mens in het algemeen en als musicus in het bijzonder; Breek uit, Speak up, Wees inventief. En dat is wat je hier hoort!

Louk Boudesteijn – ‘GO INDIE!’

Bonsai String Quartet:
Yanna Pelser, altviool
Lucija Gregov, cello
Tijmen Veelenturf, viool
Hadewijch Hofland, viool
& Jimmi Hueting, e-drums

HADEWIJCH & MATTHIJS

Dit werk heeft op beide muzikanten een verpletterende indruk gemaakt toen ze het voor het eerst te horen kregen. Een stuk over het eind der tijden, bevangen en geboren waar het einde hopeloos nabij leek. Het zeer langzame tempo van vergt een enorme concentratie en beheersing van je instrument. Maar juist deze spanning zorgt ervoor dat je het stuk wordt ingezogen. Hoe langzamer, hoe intenser.

Olivier Messiaen – ‘Quatuor pour la fin du temps’, VIII ‘Louange à l’Immortalité de Jésus’

Hadewijch Hofland, viool
Matthijs van Wijhe, piano

Search