HUISWERK

In de online-serie HUISWERK presenteren we om de week op zondagochtend een nieuw concert. Via het Batavierhuis naar jouw huis!

HUISWERK

Het Batavierhuis presenteert HUISWERK in samenwerking met classicnl

BATAVIERHUIS X CLASSICNL

In oktober 2020 bestaat het Batavierhuis één jaar. Om dit ook buiten Rotterdam te vieren, is het Batavierhuis een samenwerking aangegaan met radiostation classicnl. Speciaal voor deze samenwerking hebben de musici uit het Batavierhuis de concertreeks HUISWERK opgenomen. Hiervoor zijn nieuwe werken gecomponeerd, worden klassieke werken in een ongewone uitvoering gespeeld en zijn er verrassende nieuwe ensembles samengesteld.

Op zondag 25 oktober is de aftrap geweest van de online concertserie HUISWERK, te beluisteren op de website van classicnl en op deze pagina van het Batavierhuis. De 10-delige videoserie presenteert om de week op zondagochtend een concert waar klassieke muziek op een eigentijdse manier wordt geïnterpreteerd. Op deze manier geeft classicnl een podium aan hedendaags talent en kan een jong publiek gericht worden aangesproken.

Zie hieronder de nieuwste video!

HUISWERK

Het resultaat van al dat huiswerk?

Hoor hoe Bach klinkt op twee trekzakken, ervaar hoe een nieuwe compositie voor twee strijkers ontstaat en maak een crossover naar de wereld van de Indiase klassieke muziek.

Hallo daar, huisgenoot!

HUISWERK NR 7

Glass on Wood

Havelok is een slagwerkgroep met grote ambities. De komende jaren komen deze tot uiting in cross-over projecten met andere kunstvormen, waarbij het publiek kan ervaren wat er allemaal bestaat op het gebied van slagwerk. Ze hebben werkelijk een hele waslijst aan ideeën die in de wachtrij staan om gerealiseerd te worden.

Niet zo gek wanneer je bedenkt dat Emilio Saura Jiménez, Niek KleinJan, Niels Verbeek en Antonio Gutiérrez Rubio elk hun eigen specialisatie hebben op het gebied van slagwerk. In november 2020 hebben zij hun krachten gebundeld in een stichting en daarmee het startschot gegeven om hun dromen waar te maken.

In deze sessie, speciaal gemaakt voor HUISWERK, vertalen ze twee piano werken - "Opening" en "Mad Rush" van Philip Glass - naar melodische slagwerkinstrumenten. Om maar alvast een sneak peak te geven...

Componist:
Philip Glass
-Opening
-Mad Rush

Musici:

Opening:
Emilio Saura Jimenez: Marimba (hoog)
Niels Verbeek: Vibrafoon
Niek Kleinjan: Gestemde gongs
Antonio Gutierrez Rubio: Marimba (laag)

Mad Rush:
Emilio Saura Jimenez: Marimba (hoog)
Niels Verbeek: Steeldrum, gestemde gongs
Niek Kleinjan: Gestemde gongs, Vibrafoon, Crotales
Antonio Gutierrez Rubio: Marimba (laag)

HUISWERK NR 6

Dialogue for piano and saxophone

De titels van de vier composities verraden de inspiratie voor de improvisaties en conversaties in de muziek van duo Van den Berg/Van der Duim. Elke compositie deelt een ervaring of gevoel. Loek van den Berg en Daniel van der Duim wisselen atmosferische stukken, grooves, lyrische melodieën, jazz en klassiek geïnspireerde harmonieën af met gedurfde nieuwe richtingen die nodig verkend moeten worden. Deze vier stukken zijn onderdeel van hun aankomend album Duologue, waarbij alles draait om de dialoog tussen piano en saxofoon.
Geef je over en geniet!

Componisitie:
Loek van den Berg
-Take a Shine

Daniel van der Duim
-Winter
-Liber
-Saudade

Loek van den Berg, alt- en sopraansaxofoon
Daniel van der Duim, piano



HUISWERK NR 2

HUISWERK NR 1

An overture across five floors

Één jaar geleden opende het Batavierhuis haar deuren voor zowel het muzikale toptalent van Rotterdam als voor haar publiek. Iedereen die sindsdien het geluk heeft gehad om een concert in ons huis bij te wonen weet dat het gebouw resoneert van de culturele en artistieke diversiteit. Of je voorkeur nu uitgaat naar de westerse klassieken, eigentijdse composities, crossovers tussen jazz-klassiek, Indiaas-Jazz-Klassiek, electronica... al deze stijlen – en meer – bewonen ons huis.
En we doen niets liever dan op zondagochtend ons HUISWERK met jou delen.

De ouverture van onze HUISWERK-serie neemt, via zeven stukken, je oren mee langs de verschillende kamers in ons huis, van de concertzaal op de begane grond, via de vergaderzaal een verdieping hoger, naar de zolderverdieping op de vijfde. Geniet en luister naar de samensmelting in de ouverture of van alle zeven stukken los van elkaar inclusief intro interviews met de muzikanten zelf.

Achter de schermen van HUISWERK NR 1

KEN & MATTHIJS

De muziek van François Rasse wordt gekenmerkt door zijn passie en liefde voor de menselijke stem, wat zich vertaalt in een zeer lyrische uitdrukking. ‘Lied’ vertegenwoordigt een moment van rust en bezinning in elk concert en vormt een essentieel onderdeel van het repertoire voor alle basklarinettisten.

François Rasse – ‘Lied’

Ken Kunita, basklarinet
Matthijs van Wijhe, piano

GUSTAVO & YANNA

Het duo Pelser-Cabrera vertolkt Gustavo's compositie ‘Relenting’ voor viool en altviool. Het is een weergave van de gemoedstoestand die men doormaakt in deze onzekere tijden. Dit inspireert tot harmonische botsingen, sombere tonen en dynamische verrassingen. De kleine akoestische setting brengt een intiem effect op de luisteraar teweeg.

Gustavo Cabrera – ‘Relenting’

Gustavo Cabrera, viool
Yanna Pelser, altviool

COAL HARBOUR XS

Coal Harbour speelt in extra kleine bezetting een bewerking van het 'symphonisch gedicht voor strijkers' Metamorphosen van Richard Strauss. Het stuk heeft verdriet en hoop in zich, gevoelens die in deze verkorte versie voelbaar zijn. Het is bewerkt door jazz pianist Robert Koemans die het heeft gecondenseerd naar 3 instrumenten.

Richard Strauss – ‘Metamorphosen’. Gearrangeerd door Robert Koemans

Coal Harbour XS:
Robert Koemans, piano
Thomas Pol, contrabas
Willem Romers, drums

SIMONE & SIMONE

De twee Simone’s van het huis spelen een Bach-stuk voor orgel, gearrangeerd voor trekharmonica en bandoneon. Het is een 2-stemmig koor: het eerste is vrij en met dwalende melodieën, een typisch Italiaans contrapunt, het tweede is een strikte canon, uit de protestantse traditie. Deze instrumenten zijn niet bedoeld om klassieke muziek te spelen, maar in dit meesterwerk worden de trillingen en de warme dynamiek van hun geliefde balginstrumenten versterkt.

Johann Sebastian Bach – ‘Ach Gott und Herr’. Gearrangeerd door Simone Bottasso

Simone Bottasso, trekharmonica
Simone van der Weerden, bandoneon

AURA & BATAVRIENDEN

'Jait at a trotting gait' brengt Raga gebaseerde muziek (traditioneel solo gespeeld) en Hindoestaanse klassieke elementen naar de westerse hedendaagse kamermuziek. Dit stuk is gebaseerd op Raag Jait, en gaat van een meditatieve alap-improvisatie naar een meer speelse ritmische weergave van typische Indiase klassieke muziekelementen met melodische lijnen. Hierin vind je ritmische vraag-antwoord-wisselwerking, korte solo's en chakrada tihais in combinatie met een harmonische westerse benadering.

Aura Rascón – ‘Jait at a trotting gait’

Aura Rascón, bansuri (Indiase bamboefluit)
Jelle Roozenburg, elektrische gitaar
Jens Meijer, drums
Jesse Schilderink, bariton saxofoon
Nele Mennes, zang
Loek van den Berg, klarinet
Niels Verbeek, marimba
Lucija Gregov, cello
Ken Kunita, basklarinet
Romain Bly, hoorn
Simone Bottasso, trekharmonica en dwarsfluit
Ildo Nandjo, contrabas

BONSAI STRING QUARTET

GO INDIE staat voor het omarmen van de traditie van het strijkkwartet en tegelijkertijd het openbreken en herzien ervan. De combinatie met de beats en sounds van Jimmi Jo Hueting geeft het geheel een eigentijds geluid. GO INDIE = Go Independant als mens in het algemeen en als musicus in het bijzonder; Breek uit, Speak up, Wees inventief. En dat is wat je hier hoort!

Louk Boudesteijn – ‘GO INDIE!’

Bonsai String Quartet:
Yanna Pelser, altviool
Lucija Gregov, cello
Tijmen Veelenturf, viool
Hadewijch Hofland, viool
& Jimmi Hueting, e-drums

HADEWIJCH & MATTHIJS

Dit werk heeft op beide muzikanten een verpletterende indruk gemaakt toen ze het voor het eerst te horen kregen. Een stuk over het eind der tijden, bevangen en geboren waar het einde hopeloos nabij leek. Het zeer langzame tempo van vergt een enorme concentratie en beheersing van je instrument. Maar juist deze spanning zorgt ervoor dat je het stuk wordt ingezogen. Hoe langzamer, hoe intenser.

Olivier Messiaen – ‘Quatuor pour la fin du temps’, VIII ‘Louange à l’Immortalité de Jésus’

Hadewijch Hofland, viool
Matthijs van Wijhe, piano

Search